Koszyk

Dodano produkt do koszyka

Aranżacja miejsca pracy. Jak urządzić gabinet lub biuro?

Urządzenie przyjaznego gabinetu lub biura to prawdziwy test na dobrą organizację. Podpowiadamy, jak zdać go z wyróżnieniem: oto kilka wskazówek, które przydadzą się przy aranżacji domowych gabinetów i niewielkich biur.

Gabinet w domu

Najlepiej, jeśli na domowy gabinet przeznaczymy osobne, jasne i przytulne pomieszczenie. Bez minimum jednego okna nie ma nawet co myśleć o efektywnej pracy! W miarę możliwości postarajmy się wybrać cichy pokój z dala od jakichkolwiek bodźców, które mogą zaburzyć naszą koncentrację. Okno na ulicę czy sąsiedztwo salonu są więc niewskazane, ale już bliskość kuchni - jak najbardziej. W końcu zawsze dobrze mieć w pobliżu przekąskę, która ugasi mały głód.

Nasz pokój do pracy nie musi być duży. Wystarczy już pomieszczenie o wymiarach 12 x 2 m, by bez problemu pomieścić niezbędne minimum, czyli wygodne biurko i fotel. Niewielkie cztery kąty sprzyjają koncentracji znacznie bardziej niż duża przestrzeń - lepiej więc nie przesadzać z rozmiarami pomieszczenia, choć oczywiście przyda się dodatkowe miejsce również na inne meble: regały i wygodny fotel lub kanapę.

Biurko (o wymiarach min. 90 x 150 cm) najlepiej ustawić bokiem do okna. Obowiązkowo dobierzmy do niego wygodny fotel z regulacją wysokości i podłokietnikami, na którym utrzymamy właściwą postawę, nie ryzykując bólu pleców czy szyi. Zadbajmy również o to, by nie siedzieć tyłem do drzwi - to wyjątkowo niekorzystne ustawienie, które zaburza poczucie bezpieczeństwa (nawet jeśli nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę). Jeżeli okno w pokoju wychodzi na zachód, nasze stanowisko pracy możemy urządzić również bezpośrednio pod nim.

Biuro dla jednoosobowej firmy

Znalezienie odpowiedniego pomieszczenia na niewielkie biuro bywa często sporym wyzwaniem. To w końcu przestrzeń, która stanie się naszą wizytówką - opinia o firmie zacznie kiełkować w głowach potencjalnych klientów tuż po przekroczeniu progu. Postarajmy się więc wynająć pomieszczenie z minimum jednym oknem. Naturalne światło potrafi zdziałać cuda i optycznie powiększyć nawet niewielką przestrzeń, a nie chcemy przecież przyjmować interesantów w ciemnej i ciasnej klitce.

Najlepiej wybrać szeroką przestrzeń, którą łatwo podzielimy na dwie strefy - większą, przeznaczoną do pracy i nieco mniejszą, gdzie będziemy spotykać się z klientami. W tej pierwszej ustawmy biurko i fotel oraz regały na dokumenty, książki i akcesoria. W tej drugiej przyda się wygodna kanapa (lub kilka foteli) i stolik. W ten sposób stworzymy przyjazne miejsce do biznesowych rozmów. Warto również zadbać o akcent dekoracyjny, który przełamie biurową monotonię - na przykład plakat lub obraz.

Na sam koniec - rośliny. Nawet w małym biurze dobrze znaleźć miejsce na kilka zielonych akcentów. Eleganckie draceny, wesołe paprotki czy modne zamiokulkasy nie tylko dodadzą pomieszczeniu przyjemnego klimatu, ale również pomogą oczyścić powietrze.

Biuro dla niewielkiego zespołu

Jak z zadaniem aranżacji biura może poradzić sobie kilkuosobowa firma? Po raz kolejny musimy podkreślić nieocenioną rolę naturalnego światła: im więcej będzie go w pomieszczeniu, tym lepiej. W miarę możliwości postarajmy się zapewnić naszym pracownikom jak najwięcej przestrzeni i swobody działania. Nie zagracajmy biura zbędnymi meblami i postawmy na ergonomiczny styl minimalistyczny lub jego nieco bardziej stylowego kuzyna - styl skandynawski.

By uniknąć ciasnoty, podzielmy nasz zespół na dwie części, a dla każdej przygotujmy osobne stanowisko pracy. W tym celu możemy połączyć kilka stołów lub biurek lub znaleźć meble biurowe zaprojektowane specjalnie dla kilku osób. Siedząc naprzeciwko siebie, nasi pracownicy będą mogli łatwo się komunikować. By żaden z nich nie musiał codziennie oglądać gołej ściany, stanowiska pracy koniecznie odsuńmy bliżej środka pomieszczenia. Osobne biurko, nieco dalej od reszty, może zająć szef firmy.

Tak jak w przypadku jednoosobowego biura, tak i tu przyda się podział na dwie strefy. W tej drugiej, oprócz kanapy, stolika i foteli, umieśćmy stolik z ekspresem do kawy i szybkimi przekąskami. Przyda się również niewielki regał, na który mogą trafić książki i magazyny związane z naszą działalnością. W ten sposób stworzymy nie tylko miejsce do przyjmowania klientów, ale także kącik odpoczynku dla naszych pracowników.

Autorem posta gościnnego jest Piotr Majewski, na co dzień współtworzący blog o nieruchomościach Morizon.pl.